Generelt om li-po batterier. Gode råd til at få batterierne til at holde længere.

1-Cellede batterier (3.7v) på 500-1000mAh må max. lades i 1½ time med max. 2000 mAh lader gennem originalt USB-ladekabel eller lader der afbryder selv.
2-Celleder batterier (7.4v) på op til 2500mAh skal lades i den originale lader der følger med. Det varer 2-3 timer.
Hold øje med tiden, for skulle det ske at lampen i USB-kablet eller laderen ikke går ud når det er ladet op, 
så risikerer det at bliver overopladet og boble op (”explode”), og så er det defekt. 

Batterierne må ikke kortsluttes og de må aldrig aflades helt, men man må gerne sjatlade på dem.

Flyvning skal stoppes så snart strømmen bliver svag. Det ses ved at lamperne på undersiden af dronen
begynder at blinke. Påbegynd så straks landing, da den ellers pludselig vil styrte ned.

Lad batteriet køle ned efter brug. Når batteriet er kølet ned kan det lades op igen. Batteriet skal også lades
selvom den ikke skal flyve lige med det samme. Et li-po batteri må ikke opbevares uden strøm på.

Der findes mange gode råd om li-po batterier på nettet. Prøv f.eks. at google "generelt om lipo" 
Batterier (og motorer) er sliddele og garantien dækker ikke en bestemt holdbarhed af disse.

--------------------------------------------------

 

 



Om montering af store batterier i Syma X5SC/SW/HW
 

Det originale batteri er på bare 500 mAh. 800 mAh er samme størrelse og giver ½ gang længere flyvetid.

Men: batterier på 1000-1200mAh er 28 mm brede, så de går stramt ind i batteriholderen.
Det er let nok at få dem ind, men det kan knibe med at trække dem ud igen, fordi de støder på siden ved dækslet.

Med en skarp hobbykniv er det let nok at skære lidt af kanten af hvor dækslet støder på.
Så er det nemmere at trække dem ud. (Dækslet kan stadig lukke).

 

--------------------------------------------------

 

 

Om montering af store batterier i den gamle Syma X5C:

Batterier der er større end 650mAh er lidt tykkere end de originale på 500mAh, og på de gamle modeller X5C
er der mindre plads end på de nye modeller, så de skal "lirkes" op over den bageste bøjle. Her er her nogle tips:

Skub batteriet ind - og lige før det rammer bageste bøjle, så tryk ned på batteriet som vist på
tegningen for at vippe det op over den hvide bøjle og skub det så helt tilbage.

Tryk evt. ned på bøjlen med en skruetrækker el. lign.
Sørg for at bagenden af batteriet ned mod den hvide bøjle er glat, så der ikke er nogen skarpe kanter.

Hvis det stadig driller, så tag evt. kameraet helt af for bedre se hvad det er der stritter imod.
(Kameraet sidder fast med nogle tynde plastikhængsler, der godt tåler at blive bøjet lidt.)

Eller læg evt. en plade af tynd plexiplast (f.eks. fra blisterpakning eller tyndt pap) som bund, så glider det let i.

Eller giv den bageste bøjle et lille indsnit med en hobbykniv, så den kan gi' sig lidt.
Eller fjern den hvide bøjle helt. Den har ingen funktion.

 

www.rc-helikoptere.dk